A szerdai kormányülést követően Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte, hogy a kabinet döntött arról, hogy kéthetes ultimátumot adnak az önkéntes árcsökkentésre a piaci szereplőknek. Ha ez nem lesz eredményes, ismét szabályozni fogják az üzemanyagárakat.
Óriási bizonytalanság övezte a Mol és a horvát olajvezetéket üzemeltető partnercég közti olajszállítmányokat, ugyanis bár az elmúlt hónapokban szállított a Janaf olajat a Molnak, a hivatalos szerződés azonban december végén lejárt, megállapodás híján pedig nem lehetett tudni, hogy mekkora számlát fog kiállítani a horvát fél és milyen mennyiségre és időtávra tud majd újabb szerződést kötni a Mol. Most azonban úgy néz ki, hogy pont kerülhet a történet végére.
A Mol-csoport átadta Kelet-Közép-Európa eddigi legnagyobb, 10 megawatt kapacitású zöld hidrogén üzemét Százhalombattán. A 22 millió eurós beruházás keretében megvalósuló üzem 25 000 tonnával csökkenti a Dunai Finomító szén-dioxid-kibocsátását és évente 1600 tonna tiszta, karbonsemleges zöld hidrogén előállítására lesz képes. A technológia bevezetésével új fejezetet nyit a vállalat a hidrogéngazdaságban. A megnyitóról, ahol Lantos Csaba energiaügyi minszter is beszédet mondott, élőben tudósít a Portfolio.
A Mol üzleti környezetének megváltozása és az, hogy nem kap EU-s pénzt a tervezett projektekre, oda vezetett, hogy „bizonyos beruházásokat át kell gondolnunk, és ez érinti a kőolaj-diverzifikációs fejlesztéseket is" – írta a Portfolio kérdésére az olajtársaság sajtóosztálya. Eredetileg arra voltunk kíváncsiak, hogy mi a nemrég bejelentett 7000 milliárd forintos kormányzati fejlesztési programból a 400 milliárd forintos finomítói rugalmassági beruházási terv háttere. Bár érdemi választ erre a kérdésünkre nem kaptunk, de azt kiemelte hivatalos reakciójában a Mol: többek között azért jutottak arra a következtetésre, hogy átgondolják a beruházásokat, mert az Európai Bizottság nem ad forrást a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközön (RRF) keresztül a tervezett projektekre, miközben meg nem térülő beruházásokat is végre kell hajtaniuk.
A magyar kormány több régiós tagállami kormánnyal együtt sikeresen érte el, hogy 2023. február 5-e után is tudjon kőolajtermékeket exportálni a százhalombattai és a pozsonyi finomító a régiós országokba olyan arányban, amilyen arányban nem orosz eredetű kőolajat, és finomítói alapanyagot tud bekeverni a két üzem a gyártás során – közölte a Mol a Világgazdasággal. A magyar olajtársaság kiemelte, hogy a pozsonyi finomítóra érvényes szankciós lazítás a cseh, osztrák és lengyel piac üzemanyaggal való ellátásában jelent fontos fejleményt.
A jelenlegi üzemanyaghiányos helyzetben számos iparági szereplő felszólalt az árstop kivezetését sürgetve, ez pedig tegnap este meg is történt egy kormányinfó keretein belül. A tegnapi kalkulációink óta kiderült, hogy a 480 forintos hatósági ár kivezetése után a benzin esetében 641, míg a dízel esetében 699 forint lesz a piaci ár literenként (ezek a Mol hálózatában ajánlott árak, amiktől az egyes kutak eltérhetnek). A Mol a tegnaptól érvényes piaci árakhoz képest alkalmazott tehát egy körülbelül 3 százalékos további áremelést, ezért a tegnapi táblázataink valamivel alulbecslik a drágulás mértékét. Az aktuális piaci árak mentén készítettünk most egy személyre szabott kalkulátort, hogy bárki ki tudja számolni, hogy mire kell számítania mától a kutakon.
A Mol eddig bírta - importőrök nélkül - egyedül ellátni nagykereskedőként a teljes magyar üzemanyagpiacot, amely nehézségre rátett egy-egy lapáttal a százhalombattai finomító műszaki problémája, és az ellátási problémákból fakadó tankolási pánik. Ez a három fő ok vezetett ahhoz, hogy kedden éjjel 23 órától ki kellett vezetni Magyarországon a 480 forintos üzemanyag árstopot, illetve az, hogy a bizonytalan helyzetben nem lehetett újra hozzányúlni az éppen feltöltés alatt álló országos stratégiai üzemanyag készletekhez sem. A kormány kedd éjjel bejelentett döntésében az országszerte kialakult ellátási káosz mellett persze az az előre gondolkodás is szerepet játszott, hogy idő kell ahhoz, mire az importőrök visszatérnek a piacra és így felkészültebb lesz az ország a február 5-i dátumra, amikortól az új uniós szankció miatt már finomított olajtermékeket se vehet az EU az oroszoktól, illetve a Mol se tudja majd ide-oda szállítani a százhalombattai és pozsonyi finomítója között a termékeket.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője kijelentette: hétfő reggelre körülbelül 500 töltőállomás, vagyis a hazai kutak negyede számolt be hiányról. Bujdos úgy tudja, a Mol hétfőn ismét megpróbálja újraindítani a júliusban karbantartás miatt leállított, a benzinárstop fenntarthatósága szempontjából kritikus fontosságú százhalombattai olajfinomítót. Amennyiben most sikeres lesz a restart, az átmenetileg mérsékelheti a hiányt.
Tovább csúszik a Mol, benzinárstop fenntarthatósága szempontjából kritikus fontosságú százhalombattai Dunai Finomítójának újraindítása, mert a legutóbbi nyomáspróbán újabb műszaki probléma akadt. Korábban december másodikára, péntekre tervezték a magyar olajvállalat szakemberei a restartot, amely most már biztos, hogy nem történik meg ezen a héten - számolt be az Index.
A Mol felkészült arra, hogy folyamatosan biztosítani tudja az ország és a régió energiaellátását - közölte a Mol Magyarország kedden az MTI-vel arra reagálva, hogy egy rakétatámadás miatt leállt a Barátság-kőolajvezeték.
Az ország, sőt a régió üzemanyag-ellátása szempontjából is kiemelten fontos a Mol százhalombattai finomítója, ahol az olajcég július vége óta karbantartási munkálatokat végez, az üzem kapacitásai egy rendkívül feszült üzemanyagpiaci helyzetben estek ki, kritikus információ tehát, hogy mikor indulnak újra az üzemek. Érdekes helyen bukkant fel ezzel kapcsolatban információ, nem a sajtónak küldött közleményben vagy a BÉT honlapján írták meg, a HVG szúrta ki, hogy az újraindításról Ercsi honlapján tettek közzé egy dokumentumot.
Miközben a kormány a Mol kérésére a magánszemélyekre, a mezőgazdasági erőgépekre és a taxisokra szűkítette a hatósági áras üzemanyagárat, a jórészt a Mol által fizetett új különadó kulcsát augusztus 1-jétől 25%-ról 40%-ra emelte. Vélhetően a költségvetési bevételkiesés elkerülése magyarázza a lépést.
Akadozik az üzemanyagellátás az egész közép-európai térségben, és várhatóan a helyzet egyre súlyosabb lesz. A százhalombattai finomító leállása további mennyiségi korlátozásra késztetheti a hazai benzinkutakat – nyilatkozta az RTL Híradónak Egri Viktor a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.
Így már kevésbé jelentős a siker.
Teherán szerint bombákat helyeztek el az alkatrészekben.
Jó napokon van túl a magyar fizetőeszköz.
Befutott a decemberi adat.
Ijesztően gyorsan melegszik a klíma.
Nem úgy sikerült a bankok extraprofitadó csökkentése, ahogyan azzal Nagy Mártonék számoltak.